Skip to main content

Krabi Trip 4D 3N :: Day 1 (Hatyai, Trang Andaman Gateway, Gua Khaokob, The Reef Hostel @ Aonang)


Sambung dari post sebelum ni...  


Lebih kurang sejam lebih, kami pun sampai ke destinasi pertama. Kedai makan… namanya Grand Lazeez terletak di Hatyai… katanya tempat shooting Biker Kental… aku tak tau betulke tak, sebab aku tak tgk movie tu... sampai2 je lauk dah di hidangkan… simple je..sup daging, ulam-ulaman, telur dadar, sambal belacan dan nasi putih… tapi memang sedap le sup nya… baru lah sup siam… kaw2 kaw2 rasanya…


nyum...nyum....

lepas dah kenyang kami teruskan lagi perjalanan… Bang Ya bgtau nanti akan berhenti di Trang Andaman Gateway… tempat amik2 gambar… perrghhhhh panasnya masa tu… tengahari terik… tapi kami gigihkan juga demi nak bergambar… tak lama… rasanya dalam 30 min – 45 min je kami kat area ni… lepas tu sambung lagi perjalanan ke Gua Khaokob… kiranya sape2 yg amik van dari BKH dapatlah le singgah2 kat tempat2 ni… tapi sape2 yg naik flight biasanya memang tak kan ke Trang Andaman Gateway dan Gua Khaokob ni….




Trang Andaman Gateway 


tak cukup korum...yang lain2 pi cari port lain...

Nak masuk ke gua ni bayaran nya 100 baht seorang… kena naik sampan ya kalau nak masuk gua ni…. Satu sampan boleh naik dalam 5 org.. kami naik 2 gang lelaki dan 3 gang perempuan… Bang Deen suh naik macam tu… dia suruh ada lelaki kat bot tu… lepas dah naik baru tau kenapa… sebab memang gelap gulita kat dalam tu… dan pembawa sampan adalah lelaki… bagus betul guide kami ni kan… menjaga keselamatan dan keselesaan kami…
 happy tak kami.. hahaha... ni sebelum masuk gua...

Mula2 naik sampan tu biasa2 aje… tetiba pembawa sampan tu suh baring… down…down.. katanya… ngatkan apa..rupanya kena baring… aduhai..dah macam acrobatic dah rasa… kenapa kena baring?? Sebabnya langit gua tu sangat rendah… kalau tak baring alamatnya cedera le kami di toreh2 ketajaman gua tu… lepas bbrp minit berbaring, barulah kami dapat bangun semula… dan akhirnya sampai le ke dalam perut gua tersebut…



Apa yg ada…hmmm…sama je lah dgn gua2 lain kot… ada trek utk berjalan2 dalam tu… ada stalaktik dan stalagmite… ada mcm segmen2 bilik2 gua…Cuma kalau kat gua Malaysia takde lah letak kalung2 bagai… dan patung2 skit.. kat sini ada bunga2…patung2…dan benda2 lain… aku ni memang tak tgk sangat..maklumlah penakut…hahahaha… lepas dah bergambar2 skit.. tibalah masa untuk keluar dari gua tu… rupanya sekejap je boleh duduk masa mula2 start… lepas tu terus kena baring… haru2… kali ni lagi mencabar sebab lagi rendah syiling gua tu… terasa juga le kena tangan ni skit… sebabnya aku pi letak beg atas badan… patutnya letak bawah seat bot tu… aduhai… makanya asyik tersangkut le bag tu… tapi akhirnya kami berjaya keluar dengan jayanya…Cuma kalau tanya aku, aku tak nak dah masuk gua ni…. Dan nasihat aku, tak yah le bawa anak2 kecik masuk gua ni… kesian budak2 tu… bot belakang aku, anaknya nangis… mungkin sebab gelap sangat kot…


Setelah keluar dari gua kami pun menuju ke van semula… ooo sebelum tu dia org ada jual gambar yg di ambil masa mula2 sampai kat gua... dia org letak kat pinggan souvenir tu… terpulang… takde paksaan ya… sape2 nak beli boleh, tak nak beli pun boleh… lepas tu kami terus ke van… dan meneruskan perjalanan ke Krabi… kali ni kami terlena2 jugak lah dalam van tu.. rasanya ambil masa hampir 2 jam juga untuk sampai ke Krabi… Bang Ya terus bawa kami ke ketam gergasi.. sebab dia cakap masa masih ada dan kalau nak tunggu esok atau lusa takut tak sempat… ketam gergasi ni macam trade mark Krabi… agaknya nama Krabi ni dari crab ke?? Entahlah aku pun tak kaji sejarah Krabi ni…

 trademark Krabi...

So, sampai je kat ketam tu..kami pun bergambar le dengan trademark Krabi ni… berposing seround dua..kami terus di bawa pula ke restoran ala2 steamboat… yg ni tak termasuk pakej ya… bayar sendiri…hehehehe… tapi kami ni, part2 makan memang tak kisah… asalkan sedap dan berpatutan…. 

makan puas2.... :)

Dah makan kenyang2 barulah kami di bawa ke hotel… hotel kami area Aonang… namanya The Reef Hostel… hotelnya betul2 depan Masjid Aonang… dan dekat dengan restoran halal… mudah sangat nak cari makan… dan kalau berjalan dari hotel tu..memang terus je ke area pantai Aonang….dipenuhi dengan kedai2 souvenir dan kedai2 massage… Sampai2 je bilik… memang dah penat sangat2… konon2nya nak keluar semula pusing2 Aonang… tapi tak larat sangat2… badan penat…..mata ngantuk… jadi akhirnya yang paling best adalah tido…. zzzzzzzzz…… so, di sebabkan kisah hari pertama dah nak tamat maka kita sambung citer Krabi ni pada next post ya….. daaaaaaa…..

inilah tempat kami berehat 4D 3N... sangat selesa dan berpatutan...

lounge... sebelah hotel ni ada farmasi...senang nak beli ubat... :)

tgk tu tuala nya.... macam bilik honeymoon dah plak...hahaha

yang ni tak de burung... mcm candy plak di lipatnya tuala tu.. 


Comments

Popular posts from this blog

SimplySiti.. aku terpengaruh, tapi...

kenal tak logo kat atas tu?? haaa... tu lah produk terbaru Dato' Siti Nurhaliza... rangkaian kosmetik dan skincare... bila tahu je Siti Nurhaliza dah kuarkan produk kosmetik sendiri, mulalah terasa2 gatal tangan nak membeli dan mencubanya... tapi apakan daya... ada sape2 sudi ke nak kirimkan??? wahhhhh..terlebih sudah... kalau baca review pengguna, kebanyakannya positif... ada yang kata tekstur compact powdernya sangat halus... ada yang kata setaraf ngan loreal... ada juga yang kata lipsticknya tak mengeringkan bibir... tapi ramai yang kata Simply 5 produk paling best... tang mana bestnya tu, kenalah tanya siapa yang dah guna ya... pasal harga ada yang kata murah, ada yang kata mahal... ada juga yg kata berbaloi le dengan kualitinya...apa2pun tepuk dada tanya wallet ya... kalau tanya aku, aku teringin nak cuba kosmetik je setakat ni.. sebab kalau skincare, aku ni pengguna setia Nutrimetics sejak bertahun-tahun-tahun yang lalu.. dah serasi bersama... tapi tak tau le kot kalau guna S

Menggapai Puncak Tahan (Day 5 - Last Day)

Tahan Journey Day 5 - Last Day Kem Kor - Kuala Juram - Pej Relau - Pekan Merapoh - Kluang Kali ni karangan sis pendek je..hehehe.. pagi2 kul 5 dah terjaga..dengan ada org tgh kemas barang2.. dah terkebil2 tu mulalah takleh nak tido..tak lama lepas tu dgr pulak org nak buat air panas... fuhhh tak leh jadi ni.. pi sungai buat apa yg patut lepas tu join le org dapur.. ada pulak kawan saya yg berbunyi lapar hahahha.. sis pun pi masuk dapoq cari jemput2 bawang yg goreng malam tadi... fuhhh licin masing makan... dah abis jemput masak maggi pulak.. tq kak yah melayan kami.. tq juga asisstant chef aizi dan azhar... makin ramai pulak anak2 burung duk tepi nak tunggu makanan... abis maggie, masak nasi goreng pulak... eh tak reti kenyang ke masing2.. abis nasi grg last sekali masak lah mee hoon dan telur dadar.. yg ni banyak jadi di lunchpack utk kami... lupa nak masukkan kisah teh longan cg mahmod ... dia masak kan utk kami lepas tu dia merayau khemah sebelah.. berbual sampai lupa pasal air tu

Trans Yamtuan Antah 2.0 - Datuk, Rembau, Gagak

Kalau ikutkan ni plan last minute... member ajak lepas tu aku terus on je... trip kali kedua lah kiranya ni... kami berlima dari Johor dan seorang lagi memang dari N. 9... rancangnya nak naik awal... subuh di puncak Datuk... lepas tu redah terus Rembau dan Gagak... so gerak dari Johor lebih kurang 12 lebih tengah malam..bawak pun santai2 je.. sampai area parking kat luar tu dalam 2 lbh cam tu... takleh masuk dalam... dia org block jalan tak bg kereta masuk dalam... sebab awal lagi so kita org zzzzz sat... sempat lg ... ada masa... dalam kul 3.30 baru bangun siap2 dan terus ke kawasan dalam tu... kami siap2 dan dalam kul 4 start mendaki... sampai atas dalam kul 6... fuhhh rupanya penuh dgn khemah2... nak menyelit kat bawah tu pun mcm dah penuh... so kami naik lah atas skit.. tebar ground utk rest, masak2 air panas skit dan solat subuh... settle semua naik puncak jap utk amik2 gambar skit sebelum start ke next destination... settle kat atas nun, kami terus bergegas memulakan perjalanan k