Skip to main content

Menggapai Puncak Tahan (Day 1)

dah lama tak update blog walaupun banyak ke sana sini... tapi trip kali ni sis gigih update blog yang dah lama bersawang ni... supaya dapat share dengan siapa2 yang terjumpa blog ni dan nak tau berkaitan hike ke Tahan... moga bermanfaat buat yang membacanya.... 😄


Tahan Journey


Day 1 (3/8/22-4/8/22)

Kluang - Merapoh - Sg Relau - Kuala Juram - Kem Lata Luis

Tak cuba tak tahu.. pengalaman yang tak dapat dijual beli.. dengar dan alami, sememangnya tak sama..
I am thankful for this amazing experience.. with amazing team mate.. tq Amir and his team bawa kami sampai ke puncak tahan.. its start with ngeteh session with hiking fams and finally our dream come true...
to all team mate... thank you.. thank you.. and thank you.. with teamwork and our awesomeness and ting tongness, together we make it to the peak of Tahan...
Kita sambung kisah perjalanan Day 1 kami ya..hehehe.. amaran... panjang ni kena baca 🤭🤭..
Naik keretapi Kluang ke Merapoh.. 10.30 malam gerak dr Kluang.. tq sis Nani hantar kami ke Kluang.. pemberi semangat setia kami dr awal hingga akhir...


nak jadi citer train buat hal pulak kat stesen Lipis.. baiki2 tak jalan gak last2 kosongkan gerabak T8 dan unattached gerabak tu.. sambung kepala ketapi dgn T7.. berdebar kami ni tau sebab dah lambat..

Alhamdulilllah rezeki berpihak dan kami dpt meneruskan pendakian kami.. sampai di pejabat, kami perlu declare semua brg yg dibawa mendaki termasuklah plastik, botol, tin, pakaian, bateri dan sebagainya.. settle semua ni barulah kami menaiki 4WD untuk Kuala Juram..


Perjalanan hampir 30 min juga dr pejabat ke kuala juram.. di sana usai makan, solat dan taklimat kami meneruskan perjalanan.. disebabkan kami memulakan pendakian agak lambat sekitar jam 2 ptg, maka kami bermalam di Kem Lata Luis..

perjalanan hari pertama ni kalau ikutkan sis agak santai dengan diskaun jualan akhir tahun yang berbaloi2 hehehe.. cuma jarak perjalanan agak jauh drpd Kuala Juram ke Lata Luis.. dan beban yg berat membataskan langkah kami.. makanya pergerakan santai2 sahaja sepanjang jalan.. selain tu kami melalui beberapa sungai jugak.. tp sungai yg di Kuala Luis tu lah paling dalam buat sis
😂😂.. org lain paras peha je.. sis paras pinggang ke atas wehhh... 🤣🤣.. sib baik abg gogo yg baik hati tolong angkatkan bag sis.. tq bro...



Alhamdulillah group akhir sampai dalam jam 6.15 petang dan kami terus set up fly ground khemah di Lata Luis utk rehat semalaman sebelum menyambung perjalanan keesokkan harinya...



Comments

Popular posts from this blog

SimplySiti.. aku terpengaruh, tapi...

kenal tak logo kat atas tu?? haaa... tu lah produk terbaru Dato' Siti Nurhaliza... rangkaian kosmetik dan skincare... bila tahu je Siti Nurhaliza dah kuarkan produk kosmetik sendiri, mulalah terasa2 gatal tangan nak membeli dan mencubanya... tapi apakan daya... ada sape2 sudi ke nak kirimkan??? wahhhhh..terlebih sudah... kalau baca review pengguna, kebanyakannya positif... ada yang kata tekstur compact powdernya sangat halus... ada yang kata setaraf ngan loreal... ada juga yang kata lipsticknya tak mengeringkan bibir... tapi ramai yang kata Simply 5 produk paling best... tang mana bestnya tu, kenalah tanya siapa yang dah guna ya... pasal harga ada yang kata murah, ada yang kata mahal... ada juga yg kata berbaloi le dengan kualitinya...apa2pun tepuk dada tanya wallet ya... kalau tanya aku, aku teringin nak cuba kosmetik je setakat ni.. sebab kalau skincare, aku ni pengguna setia Nutrimetics sejak bertahun-tahun-tahun yang lalu.. dah serasi bersama... tapi tak tau le kot kalau guna S...

Terima Kasih Daun Keladi....

I've got this nice Guess watch as birthday gift from my hubby...thanks cik abang sayang... tahun depan nak lagi besday present eik...hehehehe... ikutkan memang aku ada menyebut nak jam ni..tapi nak tali warna merah... tapi 'dia' cakap, tahun ni takde present sebab aku dah banyak perabih duit...tak reti berjimat...ekekeke...aku sengih je lah... rupanya..isnin pagi lepas hantar aku, ada org tu senyap2 g city centre cari jam ni... tapi takde warna merah.... so, lepas aku balik umah... dia pun citerlah yg dia cari hadiah tapi yg tali merah takde...so, tak berani nak beli takut aku tak berkenan...huhuhuhu...aku pun dengan tersengih2 dengan jayanya pun bgtau... 'takpe, tali warna lain pun takpe' ...hahahhaha... maka dengan itu dapatlah seutas jam tangan bertali putih... sekali lagi..thanks ayang kus....:) confirm pakai dengan jayanya jam ni...

Parcel from Ecah

Minggu lepas…balik2 umah je, tengok2 ada satu parcel menanti… mula2 ngatkan barang ebay cik abang…rupanya nama aku kat kotak tu… ‘eh..daripada sape plak ni?’ aku confuse gak sape yg hantar... Belek belakang...oh daripada cik ecah rupanya... cik ecah pun satu, suka buat surprise... kirim2 tak cakap ngan aku... apa2 pun thanks ecah... aku dah dapat agak dah apa dalam kotak tu...hehehehe...apa lagi, bukak dengan jayanya... eh...nampak ada 2 helai tudung ekin... satu warna coklat satu warna hitam... pastu ada CD utk cik abang... bawah skit baru nampak Sabun Taharah yg aku minta dia belikan dan poskan... tau pun daripada Nita pasal sabun ni... mudah lah untuk aktiviti samak menyamak ’used tableware’ and kitchen appliances nanti... ni lapisan atas... kat bawah tu ada banyak lagi Sabun Taharah... CD dah selamat di ambil dan di letakkan dalam kereta...tak sempat snap lagi... Tudung2 tu semua muat2 muka aku... thanks ecah...bolehlah melaram ngan tudung baru... hehehehe.. Cik abg plak tersenyu...