Skip to main content

Tuna Kimchi Stew


kali ni try buat kimchi tuna stew plak... tak susah pun buat stew ni... kimchi beli yg dah siap pack.. tinggal bukak dan potong2 je kalau masih panjang2... kalau yg memang dah di potong lagi senang keja... dari segi step by step nak masak resepi ni, kalau ikutkan ada beberapa cara.... tapi basicnya sama je.. so, setelah tgk bbrp resepi, aku pun mix n match le apa yg patut dan yg memudahkan diri sendiri...:)

Cara2nya:

  • panaskan sedikit minyak dalam periuk
  • masukkan kimchi tadi.. kacau2 bg naik bau skit..
  • masukkan air... yg ni agak2 le.. jgn bnyk sangat jgn skit sangat.. tgklah kimchi tu banyak mana..so, letak lah air sekadarnya... biar mendidih... (kalau tak jadilah macam yg aku buat kat atas tu.. terbyk air...)
  • lepas tu masukkan garlic (tumbuk), onion yg dah dihiris... kacau2...
  • lepas tu masukkan tuna.... kalau tgk resepi2 yg ada, kebanyakkannya guna tuna chunk.. tapi aku ari tu yg ada kat umah cuma tuna flakes, so belasah je lah...
  • masukkan hot pepper paste skit.. dalam sesudu dua... tapi ada jugak yg letak pepper powder.. so mana yg adalah ya...
  • pastu masukkan green onion, tofu, cili... biarkan hingga agak2 tofu dah masak...
  • lepas tu boleh lah makan ngan nasi...

macam mana rasanya? tekak aku boleh terima menu ni... pada aku rasa sedap je.... makan ngan nasi tgh panas2 pun sedap... macam kita makan ngan sup tu.. so, siapa2 berminat ngan resepi ni... selamat mencuba....

Comments

  1. waa dah pandai masak korean dish :) best2

    ReplyDelete
  2. easy... sekali sekala bertukar selera....:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

SimplySiti.. aku terpengaruh, tapi...

kenal tak logo kat atas tu?? haaa... tu lah produk terbaru Dato' Siti Nurhaliza... rangkaian kosmetik dan skincare... bila tahu je Siti Nurhaliza dah kuarkan produk kosmetik sendiri, mulalah terasa2 gatal tangan nak membeli dan mencubanya... tapi apakan daya... ada sape2 sudi ke nak kirimkan??? wahhhhh..terlebih sudah... kalau baca review pengguna, kebanyakannya positif... ada yang kata tekstur compact powdernya sangat halus... ada yang kata setaraf ngan loreal... ada juga yang kata lipsticknya tak mengeringkan bibir... tapi ramai yang kata Simply 5 produk paling best... tang mana bestnya tu, kenalah tanya siapa yang dah guna ya... pasal harga ada yang kata murah, ada yang kata mahal... ada juga yg kata berbaloi le dengan kualitinya...apa2pun tepuk dada tanya wallet ya... kalau tanya aku, aku teringin nak cuba kosmetik je setakat ni.. sebab kalau skincare, aku ni pengguna setia Nutrimetics sejak bertahun-tahun-tahun yang lalu.. dah serasi bersama... tapi tak tau le kot kalau guna S...

Terima Kasih Daun Keladi....

I've got this nice Guess watch as birthday gift from my hubby...thanks cik abang sayang... tahun depan nak lagi besday present eik...hehehehe... ikutkan memang aku ada menyebut nak jam ni..tapi nak tali warna merah... tapi 'dia' cakap, tahun ni takde present sebab aku dah banyak perabih duit...tak reti berjimat...ekekeke...aku sengih je lah... rupanya..isnin pagi lepas hantar aku, ada org tu senyap2 g city centre cari jam ni... tapi takde warna merah.... so, lepas aku balik umah... dia pun citerlah yg dia cari hadiah tapi yg tali merah takde...so, tak berani nak beli takut aku tak berkenan...huhuhuhu...aku pun dengan tersengih2 dengan jayanya pun bgtau... 'takpe, tali warna lain pun takpe' ...hahahhaha... maka dengan itu dapatlah seutas jam tangan bertali putih... sekali lagi..thanks ayang kus....:) confirm pakai dengan jayanya jam ni...

Parcel from Ecah

Minggu lepas…balik2 umah je, tengok2 ada satu parcel menanti… mula2 ngatkan barang ebay cik abang…rupanya nama aku kat kotak tu… ‘eh..daripada sape plak ni?’ aku confuse gak sape yg hantar... Belek belakang...oh daripada cik ecah rupanya... cik ecah pun satu, suka buat surprise... kirim2 tak cakap ngan aku... apa2 pun thanks ecah... aku dah dapat agak dah apa dalam kotak tu...hehehehe...apa lagi, bukak dengan jayanya... eh...nampak ada 2 helai tudung ekin... satu warna coklat satu warna hitam... pastu ada CD utk cik abang... bawah skit baru nampak Sabun Taharah yg aku minta dia belikan dan poskan... tau pun daripada Nita pasal sabun ni... mudah lah untuk aktiviti samak menyamak ’used tableware’ and kitchen appliances nanti... ni lapisan atas... kat bawah tu ada banyak lagi Sabun Taharah... CD dah selamat di ambil dan di letakkan dalam kereta...tak sempat snap lagi... Tudung2 tu semua muat2 muka aku... thanks ecah...bolehlah melaram ngan tudung baru... hehehehe.. Cik abg plak tersenyu...