Skip to main content

Medina Azahara @ Cordoba :: Andalusia

destinasi terakhir buat hari kedua di Spain... Medina Azahara.... menurut info cik wiki... Medina Azahara ni kiranya dulu bandar Islam di Cordoba, di bina oleh Khalifah Abd Rahman III...kalau tgk daripada brosur yg di beri memang ada bekas tapak masjid, pusat pemerintahan, kediaman, laluan untuk majlis2 keraian, taman dan macam2 lagi...


rupanya visitor tak boleh bawak kenderaan naik atas (ke kawasan Medina Azahara) tu... di bahagian bawah, di sediakan kawasan parking dan ada bas yg akan bawa kita ke atas... tiket bas 2.10 Euro (return)...tiket bas kena beli atas bas... untuk masuk ke Medina Azahara ni kena beli tiket di bangunan bersebelahan kawasan parking ni... harganya 1.50 Euro perperson.... kat dalam bangunan tu ada bilik2 exhibition mengenai sejarah Medina Azahara ni... masuklah sekejap sebelum naik bas melawat ke tapak asal Medina Azahara...

brosur Medina Azahara

pandangan dari atas... amik betul2 selepas entrance...

pandangan atas...luas juga kawasan ni... kena jalan kaki... stroller budak2 pun tak dibenarkan bawa....

antara tinggalan sejarah...



kalau tgk...architecturenya lebih kurang macam di La Mezquita...



taman....


Hall of Abd Rahman III, tempat ni di tutup...so, boleh tgk daripada luar je...


tapak masjid....



laluan rasmi jika ada keraian... laluan ni panjang dan berliku2 sebenarnya...ni just amik dari satu sudut je...


alhamdulillah...selesai sudah jelajah Cordoba... ni dah turun semula kat kawasan parking.. tadi masa sampai tak sempat snap gambar ni... so, lepas turun baru dapat amik gambar ni... pada sape2 yg rasa nak pergi Spain tu, bolehlah ke Cordoba... melawat ketiga2 tempat ni.... kena start pagi2 lah...baru sempat cover ketiga2 tempat ni... La Mezquita, Alcazar de Los Reyes dan Medina Azahara....

Comments

  1. cantiknya suasana...;)

    ReplyDelete
  2. cantik sangat2... terpegun ada, syahdu ada...

    ReplyDelete
  3. salam puan..sy dah tukar link blog sy..heee..:)

    ReplyDelete
  4. feresa..okeh, nanti saya update...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

SimplySiti.. aku terpengaruh, tapi...

kenal tak logo kat atas tu?? haaa... tu lah produk terbaru Dato' Siti Nurhaliza... rangkaian kosmetik dan skincare... bila tahu je Siti Nurhaliza dah kuarkan produk kosmetik sendiri, mulalah terasa2 gatal tangan nak membeli dan mencubanya... tapi apakan daya... ada sape2 sudi ke nak kirimkan??? wahhhhh..terlebih sudah... kalau baca review pengguna, kebanyakannya positif... ada yang kata tekstur compact powdernya sangat halus... ada yang kata setaraf ngan loreal... ada juga yang kata lipsticknya tak mengeringkan bibir... tapi ramai yang kata Simply 5 produk paling best... tang mana bestnya tu, kenalah tanya siapa yang dah guna ya... pasal harga ada yang kata murah, ada yang kata mahal... ada juga yg kata berbaloi le dengan kualitinya...apa2pun tepuk dada tanya wallet ya... kalau tanya aku, aku teringin nak cuba kosmetik je setakat ni.. sebab kalau skincare, aku ni pengguna setia Nutrimetics sejak bertahun-tahun-tahun yang lalu.. dah serasi bersama... tapi tak tau le kot kalau guna S...

Terima Kasih Daun Keladi....

I've got this nice Guess watch as birthday gift from my hubby...thanks cik abang sayang... tahun depan nak lagi besday present eik...hehehehe... ikutkan memang aku ada menyebut nak jam ni..tapi nak tali warna merah... tapi 'dia' cakap, tahun ni takde present sebab aku dah banyak perabih duit...tak reti berjimat...ekekeke...aku sengih je lah... rupanya..isnin pagi lepas hantar aku, ada org tu senyap2 g city centre cari jam ni... tapi takde warna merah.... so, lepas aku balik umah... dia pun citerlah yg dia cari hadiah tapi yg tali merah takde...so, tak berani nak beli takut aku tak berkenan...huhuhuhu...aku pun dengan tersengih2 dengan jayanya pun bgtau... 'takpe, tali warna lain pun takpe' ...hahahhaha... maka dengan itu dapatlah seutas jam tangan bertali putih... sekali lagi..thanks ayang kus....:) confirm pakai dengan jayanya jam ni...

Parcel from Ecah

Minggu lepas…balik2 umah je, tengok2 ada satu parcel menanti… mula2 ngatkan barang ebay cik abang…rupanya nama aku kat kotak tu… ‘eh..daripada sape plak ni?’ aku confuse gak sape yg hantar... Belek belakang...oh daripada cik ecah rupanya... cik ecah pun satu, suka buat surprise... kirim2 tak cakap ngan aku... apa2 pun thanks ecah... aku dah dapat agak dah apa dalam kotak tu...hehehehe...apa lagi, bukak dengan jayanya... eh...nampak ada 2 helai tudung ekin... satu warna coklat satu warna hitam... pastu ada CD utk cik abang... bawah skit baru nampak Sabun Taharah yg aku minta dia belikan dan poskan... tau pun daripada Nita pasal sabun ni... mudah lah untuk aktiviti samak menyamak ’used tableware’ and kitchen appliances nanti... ni lapisan atas... kat bawah tu ada banyak lagi Sabun Taharah... CD dah selamat di ambil dan di letakkan dalam kereta...tak sempat snap lagi... Tudung2 tu semua muat2 muka aku... thanks ecah...bolehlah melaram ngan tudung baru... hehehehe.. Cik abg plak tersenyu...