Skip to main content

GANTI (QADA') & SUNAT SYAWAL SEKALI 2 IN 1

sebenarnya posting ni daripada blog member madier merangkap member aku...
namanya Ustaz Madi... so, aku paste le di sini untuk kita kongsi bersama... thanks ustaz...

masalah nih telah ditanya oleh studentku..boleh ke dak kalau kita buat qada' dan puasa sunat 6 sekali serentak.

nak jawab soalan nih sukar sikit, kerana tiada nas yang boleh menyokong..melainkan hanya terdapat nas yang mengatakan sunat berpuasa 6 di bulan syawal dan wajib mengantikan puasa.. tidak dijumpai hadis atau mana2 nas yang membolehkan atau melarang puasa qada' disatukan dengan puasa sunat 6 syawal...
bagi menjawab persoalan tersebut, aku membuat perumpamaan yang mudah untuk student nih paham...ini disebabkan dia kata 'ustad saya dulu kata boleh'.. perbualan aku bunyi camni lebih kurang....
sekarang camni..aku kata..ust berhutang dengan awok rm 10... wajib dok ustad bayor...lalu student jawab...wajib la ust...ok..kalau hutang wajib bayarkan...sekarang nih ust nak bayar hutang awok rm 10...ust pun kata...nah sepuluh ringgit...bayor hutang ouk dulu....dalam masa yang sama ust pun kata..sepuluh ringgit nih juga sebagai duit raya untuk awok...boleh ke dok...student tuh kata; mana bleh ust, rm 10 tuh kan duit saya...duit raya kene bagi duit lain la pulak...lalu aku pun kata:... macam tuh gak ngan puasa...wajib ganti: kene ganti..sunat kita buat la hari lain..dok pun puasa sunat dulu....hanya allah lebih mengetahui....tuh hanya pandangan aku sahaja.......

Comments

  1. Ira, baca kat blog favourite aku ni.. hehehe--> http://soaljawab.wordpress.com/2007/10/17/puasa-qadha-puasa-enam-syawal/

    ReplyDelete
  2. yup...samalah kesimpulannya... dahulukanlah yg wajib (qadha') daripada yg sunat..
    tak best aaa...duit utang yg org bayar kat kita dia nak jadikan sekaligus duit raya utk kita gaks...huhuhuuhuh...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

SimplySiti.. aku terpengaruh, tapi...

kenal tak logo kat atas tu?? haaa... tu lah produk terbaru Dato' Siti Nurhaliza... rangkaian kosmetik dan skincare... bila tahu je Siti Nurhaliza dah kuarkan produk kosmetik sendiri, mulalah terasa2 gatal tangan nak membeli dan mencubanya... tapi apakan daya... ada sape2 sudi ke nak kirimkan??? wahhhhh..terlebih sudah... kalau baca review pengguna, kebanyakannya positif... ada yang kata tekstur compact powdernya sangat halus... ada yang kata setaraf ngan loreal... ada juga yang kata lipsticknya tak mengeringkan bibir... tapi ramai yang kata Simply 5 produk paling best... tang mana bestnya tu, kenalah tanya siapa yang dah guna ya... pasal harga ada yang kata murah, ada yang kata mahal... ada juga yg kata berbaloi le dengan kualitinya...apa2pun tepuk dada tanya wallet ya... kalau tanya aku, aku teringin nak cuba kosmetik je setakat ni.. sebab kalau skincare, aku ni pengguna setia Nutrimetics sejak bertahun-tahun-tahun yang lalu.. dah serasi bersama... tapi tak tau le kot kalau guna S...

Terima Kasih Daun Keladi....

I've got this nice Guess watch as birthday gift from my hubby...thanks cik abang sayang... tahun depan nak lagi besday present eik...hehehehe... ikutkan memang aku ada menyebut nak jam ni..tapi nak tali warna merah... tapi 'dia' cakap, tahun ni takde present sebab aku dah banyak perabih duit...tak reti berjimat...ekekeke...aku sengih je lah... rupanya..isnin pagi lepas hantar aku, ada org tu senyap2 g city centre cari jam ni... tapi takde warna merah.... so, lepas aku balik umah... dia pun citerlah yg dia cari hadiah tapi yg tali merah takde...so, tak berani nak beli takut aku tak berkenan...huhuhuhu...aku pun dengan tersengih2 dengan jayanya pun bgtau... 'takpe, tali warna lain pun takpe' ...hahahhaha... maka dengan itu dapatlah seutas jam tangan bertali putih... sekali lagi..thanks ayang kus....:) confirm pakai dengan jayanya jam ni...

Parcel from Ecah

Minggu lepas…balik2 umah je, tengok2 ada satu parcel menanti… mula2 ngatkan barang ebay cik abang…rupanya nama aku kat kotak tu… ‘eh..daripada sape plak ni?’ aku confuse gak sape yg hantar... Belek belakang...oh daripada cik ecah rupanya... cik ecah pun satu, suka buat surprise... kirim2 tak cakap ngan aku... apa2 pun thanks ecah... aku dah dapat agak dah apa dalam kotak tu...hehehehe...apa lagi, bukak dengan jayanya... eh...nampak ada 2 helai tudung ekin... satu warna coklat satu warna hitam... pastu ada CD utk cik abang... bawah skit baru nampak Sabun Taharah yg aku minta dia belikan dan poskan... tau pun daripada Nita pasal sabun ni... mudah lah untuk aktiviti samak menyamak ’used tableware’ and kitchen appliances nanti... ni lapisan atas... kat bawah tu ada banyak lagi Sabun Taharah... CD dah selamat di ambil dan di letakkan dalam kereta...tak sempat snap lagi... Tudung2 tu semua muat2 muka aku... thanks ecah...bolehlah melaram ngan tudung baru... hehehehe.. Cik abg plak tersenyu...